Seyid Əbülqasim Nəbati
1812-ci ildə Qaracadağ mahalının Üştibin qəsəbəsində ruhani ailəsində anadan
olmuşdur. Onun əsli qədim dövrlərdən bəri Ərəbistanda, İranda və Azərbaycanda
geniş yayılmış nəbati tayfalarındandır. Atası Seyid Mir Yəhya Möhtərəm Üştibində
və yaxın mahallarda dərvişlik edir, müxtəlif islami əqidələri yayırdı.Şair qoşmalarının
birində öz əsil-nəsəbi haqqında məlumat verərək yazır:
Meydani-eşq içrə səyirtdim
atı,
Müxəssər eylədim
Rumu, Heratı.
Möhtərəm oğluyam,
adım Nəbati,
Zatımız Haçimi, əslimiz
ərəb.
Nəbatinin uşaqlığı
Üştibində və Qaracadağda keçmişdir.O, ilk təhsilini atasından almış, klassik
poeziyanı, xüsusilə Hafiz yaradıcılığını və Şərq təsəvvüf ideyalarını dərindən
öyrənmişdir. Yeniyetmə çağlarından atasına qoşulub qələndərlik edən Nəbati Azərbaycanın
çox yerlərini piyada gəzib dolaşmışdır. Şerlərindəki bioqrafik işarələrdən
bilinir ki, o, Qaracadağdan başqa Qarabağda-Əsgəranda, Qırçında, Ağdamda,
Hindarxda və Muğanda-Salyanda, Lənkəranda, habelə Təbrizdə, Xorasanda olmu, bu
yerlərin ədəbi-mədəni həyatı ilə maraqlanmışdır.
Seyid Əbülqasim bir
müddət dərvişlik edib, müridlər arasında nüfuz və hörmət qazanan sonra Üştibində
müşrid olmuş, kəramət sahibi kimi tanınmışdır. Gənclik illərində o, Əhərə
gedib, dövrünün görkəmli, böyük təriqətçisi olmuş Şeyx Mahmud Sihabəddinin məqbərə
və ziyarətgahına guşənişinlik etmiş, riyazətlə məşğul olmuşdur. Nəbatilik təriqətinin
başçılarından olan şair dünya işlərindən kənarda qalıb, sufi həyat keçirmiş,
hücrədə tənha yaşamaqla haqqa, həqiqət aləmində yetişib gizli sirlərdən xəbərdar
olmaq istəmişdir.Şair şerlərinin birində guşənişinliyi tərifləyərək yazmışdır:
Guşeyi-vəhdət nə əcəb
ca imiş,
Sirri-nihan onda
hüveyda imiş.
Müasirlərinin
dediyinə görə Nəbati çox səxavətli, mərd və nəcib bir insan olmuşdur.İbadətdən
ayrılıb camaat arasında çıxan zaman onun simasında xüsusi bir gözəllik, işıq,
nur görünərmiş; özgə bir hala düşərmiş və bəzən də şövqə gəlib eşqə, mey və məhəbbətə
dair şer oxuyarmış.Aydın və şirin danışdığı üçün dinləyənləri valeh adərmiş.Müasirlərinin
çoxu onunla həmsöhbət olmağı özlərinə şərəf bilərmiş.
Nəbati orta əsrlərin
böyük mütəfəkkiri Nemətullah Vəlinin təriqətinin davamçılarından olmuş, əsərlərində
onun sufi-təriqət ideyalarını təbliğ etmişdir.Nemətullahi təriqətinə görə
Allaha çatmaq istəyən özünü (maddi aləmi) unutmalı, fənaya uğramalı, bu yolla
haqqa qovuşmalıdır.Yalnız daxilən təmizlənib saflaşan insan "ənəlhəqq"
deyib özünü haqqa çatmış hesab edə bilər.
Nəbati də bu yolu
davam etdirərək, insanın mənəvi kamilləşmə yolu ilə Allah səviyyəsinə yüksələ
biləcəyinə inanmışdır. O da böyük Azərbaycan şairi İmadəddin Nəsimi kimi "ənəlhəqq"
deyə Allahı insanın özündə, maddi mühittə görmüşdür.Nəbati şerlərinin birində
deyir: "Bütün yaradılış bizdən başqa bir şey deyildir.Yerdə, göydə, dəniz
və mədənlərdə bizdən başqa heç bir şey yoxdur".
Lakin Nəbati
dünyagörüşü, həyata baxışları etibarilə ziddiyyətli şəxsiyyət olmuşdur.O, bir tərəfdən
dini ehkamları, xurafatı pisləyir, xalqı ibadətə, mövhumata səsləyən zahidi
"kor gözlü uzunqulaq" adlandırır. "Mümkün olduqca eyşüişrət qıl,
fürsəti salma ruzi-miadə"-deyə müairlərini həyatdan zövq almağa, şən, deyə-gülə
yaşamağa çağırır, ikinci tərəfdən xalis dindar kimi çıxış edir.
Özü də bir dinə qail
olmur: gah islamı, gah atəşpərəstliyi təqdir edir, gah da islamı atıb xristian
olduğunu, xaça sitayiş etdiyini söyləyir.Hətta bəzən özünü qatı kafir
adlandırır.
Şair farsca şerlərinin
birində özünün daxili ziddiyyətlərini, bir-birini kəsən yollar ayrıcında mütərəddid
qaldığını, mövcud həyatı, varlığı axıra qədər dərk edə bilmədiyini etiraf edib
yazır:
Gah ağıllı, gah
divanə oldum,
Gah abad, gah viranə
oldum,
Gah xərabat içində
sufi,
Gah da meyxanə
süpürgəçisi oldum...
Gah abid oldum, gah
brəhmən,
Gah məscid, gah
bütxanə oldum,
Gah dərviş oldum,
gah qələndər,
Gah məst, gah da məstanə
oldum.
Həyatın maddi
yoxsulluq və mənəvi ziddiyyətlər içərisində keçirən, gah qələndəlik, gah da dərvişlik
edən Nəbati ahıl yaşlarında "Künci-vəhdətdə təbah oldu əziz ömrüm,
heyf"-deyə sufiyanə ömr sürməsinə təəssüflənir, peşmançılıq çəkir.Şair həyatın
mənası, dünyanın əvvəli-açırı haqqında çox düşünüb-danışsa da, yaradılışın
gizli sirlərindən xəbərsiz qalır.
.
Nəbatinin həyatı
zidiyyətli və ağır keçmişdir.Şair rastlaşdığı çətinlikləri aradan qaldırmaq
üçün müxtəlif vasitələrə əl atsa da, dövran, zəmanə onu həmişə məyus etmiş, kədərləndirmişdir.Şerlərinin
birində özünün qəmli, tutqun əhval-ruhiyyəsini ifadə edən şair lirik qəhrəmanının
diliylə bu sözləri vermişdir:
Nə müddətdir məni-biçarə,
ya rəb, yarsız qaldim,
Pozuldu rövqənim,
dağıldı ev, parkarsız qaldım.
Kimə izah edim dərdim,
hanı bir məhrəmi-əsrar?
Qəmim çox, qəmküsarım
yox, əcəb qəmxarsız qaldım.
Nəbati 1873-cü ildə
Üştubundə vəfat etmiş və orada kənd qəbiristanlığında dəfn olunmuşdur.Müasirləri
şairin divanını qoruyub-saxlamış, əsərlərini çağdaşlarımıza çatdırmışlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder